Jag tycker det är väldigt roligt med mat, allt från att titta på olika recept för inspiration och att ibland köra helt utan recept och bara prova sig fram. Denna gången blev det lite mitt emellan, jag hittade ett recept på burgare som jag modifierade efter eget tycke och då blev det dessa som du kan se på bilden nedan. Avokadofyllda burgare, riktigt goda och saftiga. Egentligen är burgare någonting jag tycker man ska grilla men eftersom vädret inte är det bästa nu när sommaren är över så fick det bli på stekjärnet men det blev riktigt bra ändå. Detta receptet går fort att göra och är enkelt att modifiera utifrån egna preferenser om man till exempel vill tillsätta fler kryddor eller ha med lite lök i avokadoblandningen så den blir mer som guacamole. Här har du i alla fall burgarna så som jag gjorde dem!



Avokadofyllda burgare

4-6 burgare

Ingredienser:
- 1 kg nötfärs
- 2 st avokado
- 1 st citron
- Salt
- Peppar

Gör så här:
1. Placera nötfärsen i en skål.
2. Press saften från en halv citron över färsen och blanda samman med salt och peppar efter smak.
3. Mosa innehållet från avokadon till en slät smet, blanda samman med salt, peppar och citron efter smak.
4. Ta en bit färs, tryck ut den och forma den som en tunn burgare.
5. Placera en klick avokadoröra i mitten av burgaren.
6. Gör om steg 4 och lägg burgaren ovan på den andra och pressa ihop kanterna så att avokadoröran inte läcker ut.
7. Stek burgarna i t.ex. kokosolja på medelhög värme i ca 5-7 minuter på varje sida. Beror på hur tjocka du gör dem.

Serveras till exempel med sötpotatisstavar, sallad, paprika, stekt lök och överbliven avokadoröra.

Hoppas det smakar!

PS. Glöm inte bort att gilla Hälsa som livsstil på facebook https://www.facebook.com/halsasomlivsstil

Vi hörs snart igen!

Johan