Det finns topplistor till nästan allt och nu finns det också en över de mest populära grönsakerna som vi konsumerar i Sverige som är skapad av Livsmedelsverket.

Det är viktigt att äta rikliga mängder av grönsaker för att få i sig vitaminer, mineraler och fibrer som alla har viktiga funktioner i kroppen. Enligt livsmedelsverket äter 8 av 10 personer för lite grönsaker. Personligen tycker jag det kan vara svårt att få i sig större mängder grönsaker, därför brukar jag göra juice i min råsaftscentrifug av blandade grönsaker, bär och frukter för att öka mitt intag. Här kan du hitta några juice-recept.

Att tänka på när du köper grönsaker är att alltid försöka köpa ekologiskt i den mån du kan. Besprutningsmedel är gift gjort för att döda svamp och insekter. De vanligaste besprutningsmedlen är av två olika typer:  (1) neurotoxiska, det vill säga de attackerar nervsystemet på de insekter som kommer i kontakt med giftet, (2) östrogena, vilket betyder att giftet ökar östrogennivåerna så att insekten inte kan fortplanta sig. Om du får i dig någon av dessa gifter genom mat eller andra källor kommer de göra samma sak med dig. Bekämpningsmedel är inte att leka med!

Men nu tillbaka till topplistan...


1. Gröna blad som spenat, mâchésallat, mangold och nässlor
2. Gröna bönor/haricot vert
3. Broccoli
4. Gröna ärter och sockerärter
5. Avokado
6. Vita bönor
7. Purjolök
8. Blomkål
9. Linser
10. Kikärter

Mina favoriter på topplistan är blomkål, avokado, spenat och som ni som följt bloggen redan vet är att jag har en egen odling av mangold så den är en given favorit. 

Vilka grönsaker är dina favoriter?


Ha en fortsatt härlig fredag!


Johan