Jag älskar långkok, inte bara smaken utan även enkelheten av att göra dem. Det är oftast inte svårare än att hitta en bra bit kött och lägga ner den i gjutjärnsgryta och sen bara låta den ligga där och gotta till sig i ett antal timmar medan man går och hittar på någonting annat under tiden.

Jag har tidigare mest gjort pulled pork på fläskkarré men nu tänkte jag det var dags att prova något nytt. Detta långkok som tänkt dela med mig av idag är en chiligryta gjord på högrev som kokat i ca 10 timmar tillsammans med en massa kryddor, chili och buljong. Jag lät chiligrytan stå och sjuda över natten på väldigt låg värme och när jag tittade till den på morgonen och rörde runt med en slev så trillade köttet sönder i småbitar och allt doftade underbart. Sen var det bara att ta av den från spisen och in i kylen under resten av dagen. På de chilirecept jag tittat på står det att chilin får mer smak om den får stå och dra sig några dagar i kylskåpet så denna maträtt är perfekt att förbereda några dagar innan servering och det är enkelt att göra upp många portioner som kan sparas i frysen till senare tillfällen.

Jag serverade chiligrytan med lite blandad sallad, färsk koriander och ett nybakat glutenfritt morotsbröd som bröts sönder och som jag och Rebecca doppade i chilin. Riktigt mumsigt! :)




Recept - Het Chiligryta

Antal portioner: ca 8-10 st
Tillagningstid: 10 timmar
Förberedelse: 20 minuter

Ingredienser

Chiligryta:
- 1,8 kg högrev
- 2 st gula lökar
- 6 st vitlöksklyftor
- 1 st lime
- 50 g mörk choklad
- 3 st chilifrukter
- 8 dl köttbuljong (1 buljongtärning + 8 dl vatten)
- salt
- svartpeppar
- 800 g krossade tomater
- kokosolja/smör
- färsk koriander

Kryddblandning:
- 2 msk chipotle paste
- 2 msk chilipulver
- 1 msk mald spiskummin
- 2 tsk oregano
- 2 tsk mald korriander
- 2 tsk kanel
- 2 dl vatten
- 1 msk honung

Gör så här

1. Putsa bort bindväven från högrevet och dela i stora bitar, salta och peppra.
2. Blanda samman kryddblandningen i en skål.
3. Bryn köttet i smör eller kokosolja och lägg åt sidan.
4. Hacka lök, vitlök och chilifrukterna och bryn till löken får en gyllenbrun färg.
5. Tillsätt kryddblandningen och rör om.
6. Häll i buljong, krossade tomater, choklad och pressa ner lime och koka upp. Smaka av!
7. Placera köttet i grytan och sätt ner värmen på spisen så att det kokat lugnt. Låt koka på svag värme i ca 8 - 10 timmar. 
8. Gå och gör någonting under tiden chiligrytan tillagas men gå och njut av doften lite då och då.
9. Efter 8- 10 timmar, rör runt i grytan och dra sönder köttet med två gafflar. Köttet ska trilla sönder väldigt lätt, gör det inte det behöver chiligrytan koka längre.
10. Smaka av och krydda mer vid behov.
11. Servera eller låt vila i kylen till dagen efter.

Serveras till exempel med blandad sallad, färsk koriander, HSL-bullar eller annat paleobröd som är gott att doppa.

Hoppas det smakar!


Johan