Någonting som går snabbt att tillaga och som är perfekt att frysa in är köttbullar. När tiden är knapp eller man helt enkelt inte har lust att laga mat är det enkelt att bara plocka fram ett gäng färdiga köttbullar ur frysen och värma på. Är man en person på språng som jag och Rebecca är så är det perfekt att ha mat i frysen färdig att värmas för att underlätta vardagen.

Köttbullar är superenkla att göra och det går fort både att äta direkt eller göra ihop ett gäng att spara till senare. Jag gillar att variera hur jag gör mina köttbullar och testar gärna olika kryddningar och olika sorter kött. Idag blev det köttbullar gjorda av lammfärs.






När jag gör köttbullar ska det vara enkelt, därför använder jag bara färs och kryddor. Enkelt och gott!

1. Börja med att göra ihop en kryddmix. Min bestod av Cayennepeppar, Korriander, Spiskummin, Salt, Svartpeppar, Franska örter och färsk riven ingefära.



2. Arbeta ihop färsen och kryddmixen i omgångar. Se till att mixa ihop färsen och kryddorna ordentligt.

3. Forma köttbullarna, 1 matsked färs blir en lagom stor köttbulle tycker jag.

4. Stek köttbullarna i kokosolja, eller smör om du föredrar det.



Klart!

Servera köttbullarna till exempel med blomkålsmos, rivna morötter och en blandad grönsallad.

Mums!

Nu ska jag äta köttbullar, vi hörs snart igen!


Johan