Jag har i tidigare inlägg redan skrivit en del om livskraft och om att samla energi istället för att enbart spendera den. Eftersom jag tror på och lever enligt helhetshälsa och allt vad det innebär så är det minst lika viktigt att huvud och sinne är i lika god form som övriga kroppen. Psykisk hälsa är något som gärna glöms bort när man pratar om hälsa eftersom det oftast endast pratas om kost och motion, ät det ena och det andra men undvik det tredje och rör på dig så blir du automatiskt en hälsosammare person.

Enligt min egen erfarenhet men också erfarenheter från personer jag coachat är det minst lika viktigt att tänka "rätt" som det är att äta rätt. Det huvudet gör dit följer också kroppen. Om man saknar en tillräckligt stor anledning till att genomföra någonting är det mycket lättare att hoppa av än om dit liv hänger på det. Vi människor är bekväma varelser och vill inte förändra oss förrän vi absolut måste. Många personer behöver en händelse som triggar ett uppvaknande till exempel en nära döden upplevelse.

Hur du tänker kan ha väldigt stor påverkan på hur kroppen läker från olika skador och sjukdomar. Tankar kan sätta kroppen i ett stresstillstånd även kallat psykisk stress. Ett exempel är när man går och oroar sig för en presentation man ska genomföra inför en stor samling människor. Kroppen tolkar all stress på samma sätt, vad det betyder är att kroppen tror att du är i en livsfarlig situation och gör dig redo för antingen flykt eller strid. Psykisk stress utgör ett osynligt hot mot kroppen som kan vara under en lång tid, dvs kronsik stress. I  en normal situation är hotet känt och när det är bekämpat lugnar kroppen ner sig, t.ex. när man var tvungen att springa från en tiger.

Psykisk stress är något vi alla lider av i någon grad. Det jag själv gjort för att bli bättre på att hantera och förebygga uppkomsten av psykisk stress är att "släppa taget". Vad jag menar med det är att jag lärt mig inte tänka så mycket eller oroa mig över saker jag inte kan kontrollera. Jag har också lärt mig att inte försöka förutspå händelser utan istället leva i nuet, för om du nu tänker på det så lever vi enbart ett hjärtslag i taget. Så det jag uppmuntrar alla att göra är att försöka oroa dig mindre över saker du inte kan kontrollera och försök att istället njuta av det du har runt om kring dig just nu. Det är lättare sagt än gjort, vilket jag själv kan erkänna och det krävs övning. Var inte rädd för att prova på olika tekniker så som meditation, chi gong eller bara komma ut i naturen.

Just komma ut i naturen är något som jag känner fungerar väldigt bra för min del och eftersom mental hälsa ingår i mitt och Rebeccas mål med "If you don't wear it, don't share it!" så har vi bestämt oss för att dra ut på en vandringstur fredag till lördag.


Så nu har vi packat väskan och ska bege oss ut i den fina svenska naturen och bara njuta.

Ha det bra!

Johan

Här hittar du hela följetången: If you don't wear it, don't share it!