Efter en ännu en normal dag på mitt jobb som IT-konsult var det dags att fundera ut vad man ska äta till kvällsmat. Om jag inte har planerat innan vad jag ska äta har jag ibland svårt att komma på vad jag ska göra och det blir då lätt att det inte blir någon direkt rolig mat. Som tur är brukar jag laga upp stora portioner när jag lagar mat så om jag inte känner mig inspirerad är det bara att plocka fram något redan färdigt ur frysen och sen bara värma.

Idag blev det pulled pork med blomkålsris och sallad. Beskrivning för hur jag gör mitt blomkålsris hittar du längre ner i inlägget.

Salladen till kvällens mat är från min egen lilla odling jag har på min uteplats. Det var ett tag sedan jag uppdaterade er om hur det går med odlingen så det ska jag ta och göra snart. Hur det såg ut för några veckor sedan hittar du här: Odla ditt eget



Blomkålsris är ett perfekt substitut för vanligt vitt ris och är dessutom mer näringsrikt och är väldigt enkelt att göra. Så här gör jag mitt blomkålsris:

Blomkålsris:

Ingredienser:
- Blomkålshuvud
- Vatten
- Salt
- Peppar

Gör så här:

Riv blomkålshuvudet på den grova sidan av rivjärnet ner i en skål. Koka upp vatten och häll ner i skålen med det rivna blomkålshuvudet så att det täcker blomkålen. Låt det stå och dra en stund till blomkålsriset börjar bli mjukt. Häll sedan riset i ett durkslag, försök få ur så mycket vatten som möjligt. Häll tillbaka riset i skålen och krydda med salt och peppar. Nu är det klart att servera.

Jag gillar att lägga en klick smör på blomkålsriset så att det smälter. Då blir det riktigt gott :)

Nu ska jag ut på en kvällspromenad i solen för att samla energi inför morgondagen och sen blir det att stretcha innan sängdags för imorgon bär det av till gymmet igen för andra gången denna veckan.

På återseende!

Johan

Här hittar du hela följetången: If you don't wear it, don't share it!