Känna sanden mellan tårna när man går på stranden eller känna gräset kittla lite under fötterna är för mig en härlig känsla, en känsla av frihet. Jag har alltid tyckt om att gå barfota men det kan vara minst lika jobbigt som det kan vara en skön känsla. Att gå barfota på en stenig grusväg eller på stekhet asfalt är ingen härlig känsla och är därför jag inte har gått så mycket barfot som jag velat.

Jag har aldrig varit mycket för att springa långa sträckor, en del av det rotar sig i att mina ben aldrig riktigt klarat av stötarna från marken och jag har därför dragits med benhinneinflamation och andra smärtor i benet. Ett tag var det så illa att jag knappt kunde gå, inte ens med ordentliga löparskor som skulle ge mig en mjuk landning med foten. Jag åkte in och ut hos olika läkare och sjukgymnaster för att lista ut vad som var problem. Jag genomgick en mängd blodprov och röntgenbesök men ingen hittade någonting, tillslut sa en läkare till att mina besvär var kroniska och att det inte kunde göra något mer.
Orden "vi kan inte gör något mer" gjorde mig besviken och tänkte, men ni har ju inte kommit fram till något. Då beslutade jag mig för att ta saken i egna händer, jag började med att försöka hitta andra med liknande problem och började sedan läsa lite olika bloggar och allt annat jag kunde hitta. Det var under den här tiden av letande som jag hittade barfotaskor (Fivefingers).

Jag har använt barfota skor i drygt 2 år nu och har inte längre problem med smärta i mina ben. Vad mina barfotaskor hjälpt mig med är att förbättra både hur jag går och springer. Tidigare satte jag i hälen väldigt hårt, både när jag sprang och gick och det är inget man gärna gör när skorna saknar dämpning eller extra stöd. Barfotaskorna har lärt mig att inte ta så långa steg och att tänka mer på att använda kroppens inbyggda stötdämpning när jag går/springer. Eftersom skorna saknar det stöd som löparskor ger var jag rädd för att jag skulle börja vrika fötterna, något som jag inte alls råkat ut för så länge jag använt barfotaskorna.

Med barfotaskor blir man mycket lättare på fötterna eftersom man känner av underlaget, man undviker att sätta i hälen först vilket man annars inte bryr sig om med dämpade skor. Även när man trampar ner i håligheter känns risken för att vrika foten mindre än med löparskor just på grund av att man är i så nära kontakt med underlaget och att foten och hela kroppen kompenserar för håligheterna i marken.

Anledningen till varför mina besvär med smärta i benen försvann är på grund av att jag varit tvungen att förbättra min gång- och löpteknik samt att min fotled med omkringliggande muskulatur och senor blivit starkare på grund av den nya belastningen som barfotaskor ger. Jag tränar nu nästan uteslutande med barfotaskor vare sig det är löpning eller på gymmet, känslan av balans, smidighet och att riktigt kunna känna underlaget är något jag inte vill gå miste om igen.

Har du inte provat barfotaskor innan så rekommenderar jag dig att göra det!

Vi hörs snart igen!

Johan