Hela denna veckan, det vill säga i lite mer än 2 dagar nu, har jag hållt på med en elimineringsdiet. Anledningen till varför jag gör det är för att jag känner att allt inte är på topp, ibland efter jag ätit känner jag mig svullen och känner också att jag inte är lika klar i huvudet längre. Båda dessa symptom är tydliga tecken på matkänslighet eller intolerans.

Jag har haft några råvaror i åtanke ett tag men nu var det dags att slå slag i saken och prova att utesluta dem. Den största boven tror jag är möjlkprodukter, men jag utesluter också alla nötter och frön samt gluten. Dock försöker jag alltid leva glutenfritt så det får jag på köpet.

Hur går då  elimineringsdieten till?

Jo, det funkar så här!

- Skriv ner de råvaror du tror du är känslig mot och skriv ner de symptom du känner när du ätit.
- Uteslut råvarorna helt i 7 dagar. Det vill säga till 100%, det går inte att synda det minsta!
- Efter 7 dagar börjar du introducera råvarorna tillbaka in i kosten en efter en. Var nu observant på hur du känner dig och skriv ner. Börja inte med att äta alla råvarorna på en och samma gång för då blir det omöjligt att veta vilken som är problemet.
- Om du märker att du reagerar på någon eller något av råvarorna bör du utesluta dem helt i ca 6 månader för att sen testa igen om du kan äta dem. Kroppen behöver tid för att läka från den inflammation som känslighet/introlerans orsakar och 6 månader ger kroppen tid till läkningsprocessen.
- Om du efter 6 månader märker att du fortfarande reagerar på någon råvara bör du undvika den helt.

Det finns olika versioner av elimineringsdieter . Detta är den jag använder vilken jag tagit från Paul Chek.

Här är ett litet tips på vägen om du vill använda dig av elimineringsdieten. De råvaror man brukar bygga upp en känslighet mot är oftast de råvaror man äter mest av. T.ex om du dricker mjölk och äter fil varje dag så bör du testa att utesluta mjölkprodukter.

För att undvika matkänslighet kan man använda sig av en roterings-diet vilket betyder att man roterar olika råvarofamiljer med 4 dagars mellanrum så att du inte äter någon råvara från samma grupp mer än var fjärde dag. Jag kommer skriva mer om detta sen då jag planerar att testa detta själv.

Ha en fortsatt bra dag!

Johan