Jag har verkligen fått odla din egen mat på hjärnan. Men har man bara platsen och viljan till att göra det varför inte ge sig på det då. Det är en härlig utmaning tycker jag i alla fall.

Utöver mina gurkplantor som jag skrev om i ett tidigare inlägg har jag utökat min odling med ytterliggare en gurkplanta, två avokadokärnor (som förhoppningsvis börjar gro snart), gräslök, sallat, grönkål och mangold.

Nu börjar det bli tajt med plats i solen för alla mina grönsaker så även om det finns fler sorter jag vill odla så får jag hålla mig till dessa. Det är utmaning nog att försöka ta hand om allt det jag redan planterat. Det är trots allt första gång jag odlat på min uteplats. Jag har aldrig tidigare haft särskilt gröna fingrar men nu tycker jag det är riktigt roligt att följa hur det växer och ser verkligen fram emot när jag kan går ut och plocka lite sallad och en gurka från min egen hemmaodling.

Här är några bilder på hur det ser ut just nu.

I växthuset odlas det grönkål och sallat i det översta fatet och mangold i det undre. Det går att skymta några frön som gror på det övre fatet så "so far so good". Vi får se om några veckor hur det ser ut då.




I fönsterkarmen finns den nya gurkplantan. Om jag lyckas hålla alla grukplantorna vid liv kan det bli en hel del gurka på matbordet framöver. Bredvid gurkan odlas det gräslök.



Här ser vi de andra två gurkplantorna som frodas. Det är fortfarande lite kallt om nätterna det är därför plantorna får hålla sig inomhus, grukplantor är väldigt känsliga för kyla. I den stora krukan som just nu inte ser ut som mycket finns det två avokadokärnor planterade, detta är ett experiment där jag tagit kärnor från ett par avokado som jag åt för ett tag sedan. Jag började med att lägga kärnorna i vatten till de började spricka sen planterade jag ner dem i jorden. Det ska bli spännande att som om det blir någonting av dem.

Jag kommer håller er uppdaterade med jämna mellanrum om hur det går.

Johan