Nu har jag avslutat min elimineringsdiet där jag uteslöt mjölkprodukter och alla typer av frön och nötter. Det var inte särskilt svårt att hålla mig borta från ovannämnda produkter när jag lagade mat själv, det var däremot svårare när jag inte själv stod för maten eftersom mjölkprodukter gärna letar sig in i recepten.

För att vara helt ärlig så blev det bara 6 hela dagar utan mjölkprodukter, när jag har hos min syster på besök var det grädde i maten som serverades. Men i vilket fall som helst så har jag fått det svaret jag sökte efter och jag har testat ytterliggare en gång för att verifiera resultatet.

När jag återintroducerade mjölkprodukter, i form av grädde och yoghurt kände jag nästan direkt att jag reagerade negativt. Några symptom som jag inte tidigare associerat till mitt intag av mjölk var huvudvärk vilket jag fick kort efter jag ätit grädde. Utöver huvudvärk fick jag tillbaka de symptom jag kände av innan, svullen mage, sämre sömn och behovet av att dricka mer vatten.

Så vad tar jag då med mig från detta?

Jo, jag kommer fortsätta att undvika mjölkprodukter. Jag kommer troligen inte vara så benhård att jag undviker alla typer alltid men kommer i alla fall undvika det i de situationer då jag själv kan kontrollera det. Men det återstår och se hur jag reagerar i framtiden, det kan vara så att jag måste avstå fullt ut men det får tiden utvisa.

Näst på min lista står det att testa en rotationsdiet, dvs man roterar olika råvaror på olika dagar i veckan. Det gör man för att inte bygga upp intoleranser och få en mer varierad kost.

Exakt när jag hoppar på rotationsdieten får vi se, jag ska först läsa på lite mer och lägga upp ett schema så det blir lättare att följa dieten.

Det var allt för idag!

Johan