Ett kilo fett innehåller ca 7000 kcal. Om jag då minskar mitt totala kaloriintag med 3500 kcal i veckan så kommer jag ha tappat ett kilo fett på två veckor. Det kan vi räkna ut med enkel matte.
Så om jag helt enkelt minskar mitt kaloriintag så att jag gör av med mer än jag tar in så kommer jag automatiskt att bli av med kroppsfett. 

Ovanstående är den beskrivning av viktminskning som de flesta, tidigare även jag, tror blint på. Vad detta betyder är att vi förutsätter att en kalori, endast är en kalori. Att alla kalorier vi äter påverkar kroppen på samma sätt. Det stämmer inte. En kalori är inte enbart en kalori utan det handlar om hur den kalorin processeras av kroppen. Detta gör då att den ovanstående beskrivningen av viktminskning inte stämmer.

Läs vidare så ska jag förklara hur det verkligen ligger till.

I våra mathyllor hittar du numera mycket lightprodukter och produkter som skryter om deras låga fetthalt. Men det är inte hela sanningen. När man tar bort/minskar fettet så försvinner delar av smaken och det är inte bra. Tillverkarna kompenserar då detta genom att tillsätta socker, och i många fall fruktos-glukossirap. Vårt fettintag minskar men ändå blir befolkningen fetare och sjukare. Hur kan detta vara fallet när det sägs att det är fettets fel att vi lägger på oss de där överflödiga kilona? Det stämmer helt enkelt inte.

Sukros är nog det mest kända sockret. Det är det vita sockret du köper i din matbutik, som du har när du bakar, i ditt kaffe osv. Sukros är en sammansättning av två andra typer av socker, nämnligen glukos och fruktos. Det finns numera även en annan typ av socker, i USA benämns det HFCS (High-Fructose-Corn-Syrup) och i sverige är motsvarigheten, fruktos-glukos-sirap, vidare kommer jag använda benömningen HFCS.

HFCS består precis som Sukros av glukos och fruktos så till formen är de lika. Dock är det kvantiteten som är skillnaden. Vi får i oss alldeles för mycket.



Den normala konsumptionen av fruktos från frukt och grönsaker låg på ca 15g/dag, innan första världskriget låg det på runt 16-24 gram vilket är acceptabelt. Numera ligger det på ca 73g/dag vilket är en markant ökning. Dessa siffrorna är från en amerikansk föreläsning, som du kan hitta längst ner bland källorna, och är inte direkt applicerbar på oss här i sverige men jag tror inte att vi är särskilt långt ifrån de siffrorna här.

För att visa på hur en kalori inte enbart är en kalori så kommer här ett exempel.

Vi har 120 kalorier av glukos, ca 80% av det kommer att användas av din kropp för energi. Då försvinner 96 kalorier direkt. Resterande är då 20% dvs 24 kalorier. Dessa skickas till levern, ”and this is where the magic happens”. I levern omvandlas de 24 kalorierna till glukos-6-fosfat (D-glukopyranos) som i sin tur omvandlas till glykogen vilket är din kropps sockerlager. Jag antar att du hört talas om det innan, idrottare som kolhydratladdar gör det för att fylla på sina glykogenreserver. Glukos-6-fosfat omvandlas också till pyruvat som skickas till mytokondrierna,
dina cellers ”kraftverk” som skapar acetyl-CoA
som i sin tur bildar ATP alltså energi. Lite acetyl-CoA blir över i ATP-processen och det ombildas till citrat. Citratet lämnar mytokondrierna och blir processerad av fettlagrande enzymer, alltså de enzymer som omvandlar socker till fett, det kommer också skapas lite VLDL (Very-Low-Density-Lipoprotein) vilket är den dåliga formen av kolesterol.
Efter att glukosen gått igenom den ovanstående processen så kommer, från de 120 kcal som vi började med, endast ca 0.5 kcal att ha blivit omvandlat till fett, resternade har försvunnit i omvandlingsprocessen. Det låter in som särskilt mycket och det är det inte heller. Om vi lyckats hålla oss på denna nivån hade det inte varit någon fara. För att sätta 120 kcal i perspektiv så är det ungerfär lika med 2 vita brödskivor.
Glukos gör också så att kroppen utsöndar insulin vilket gör att hormonet leptin ökar. Leptin är det hormon som säger till vår hjärna att vi inte behöver äta mer, det är alltså hunger- och aptithämmande. Detta är viktigt att komma ihåg när vi ska gå in på HFCS .


Detta var allt för del 1. Del 2 kommer upp så snart jag skrivit klart den.

Källor:
http://youtu.be/dBnniua6-oM Sugar: The bitter Truth (Föreläsning)
http://youtu.be/tdMjKEncojQ Sugar: The bitter Truth (Den korta versionen)