Ja, vad ska man säga mer än, då var det dags igen. Jag surfade precis in på aftonbladets hemsida och fick syn på rubriken "Fettdoktorn kan ha fått diabetes". Jag blev lockad av rubriken, så jag klickade på den och läste artikeln. Artikeln handlar om en studie som säger att hög konsumption av fett kan ge dig diabetes. Jag har inte mycket att säga om studien i sig för jag har inte läst den, men en av mina första tankar var, 'Synd om alla eskimåer, hela det folkslaget måste ha diabetes för deras kost består nästan enbart av fett, och hade alla våra förfäder diabetes eftersom det för 100 000 år sedan inte fanns några kolhydrater att tillgå eftersom stora delar av jorden var täckt av is.' Så tänker jag. det känns för mig som sunt förnuft, men sunt förnuft är oftast det första som flyger ut genom fönstret när det kommer till kost och hälsa.

Vidare klickade jag mig in på debatt-chatten om artikeln där Annika Dahlqvist (Fettdoktorn) och Fredrik Paulún svarade på frågor. Jag fick syn på ett väldigt intressant svar från herr Paulún.

"Ett annat problem med att äta för lite kolhydrater är att produktionen av serotonin i hjärnan minskar. Det ökar risken för depressioner, agressivitet, inbundenhet och andra beteendestörningar. Man blir helt enkelt lycklig av att ha en viss mängd kolhydrater i kosten, men självklart ska de ha lågt GI och dessutom intas i rimlig mängd."

Mina synpunkter på svaret är att det är en vridning från sanningen. Jag ska förklara så enkelt och kortfattat som möjligt. Seratonin är viktigt, utan det kan man få alla de symptom som nämns i citatet ovan. Dock är kolhydrater (ris, potatis, vete etc.) en dålig källa för att bilda seratonin. Seratonin bildas av tryptofan, som är en aminosyra. Den bästa källan till tryptofan är kött och inte kolhydrater. Till exempel så ger 100 gram fläskkotlett ca 0,25 gram tryptofan jämnfört med 0,13 gram från vetemjöl. Det vill säga att du behöver äta dubbelt så mycket vetemjöl för att få i dig samma mängd tryptofan som för en fläskkotlett på 100g. Kom ihåg att kroppen hanterar kolhydrater och protein olika. Kolhydrater omvandlas till socker vilket sätter igång en mängd andra processer som inte bör vara igång allt för mycket.


Vidare fann jag en nytt intressant inlägg från herr Paulún

"...Kolhydrater i kosten har massor av positiva effekter på humör, energinivå etc så det är dumt att minska det för mycket..."
Hur många har känt av den där dippen i energi man får runt kl 15 tiden? Jag har känt av den många gånger. Man känner sig trött och lättirriterad och vill gärna ha något sött att suga på. Vad beror det på? Jo, det beror på alla de kolhydraterna du tryckte i dig till frukost och till lunch. Det som händer när du trycker munnen full med kolhydrater är att du får ett insulinrespons som måste ta hand om ditt höjda blodsocker. Du kommer då få en stor höjning och en stor sänkning i ditt blodsocker vilket gör dig trött, hängig, lättiriterad och sugen på något sött. Din kropp bli van att få tillskott av kolhydrater och kommer bli sur om du inte ger den det den vill ha vilket då resulterar i t.ex humörsvängningar. Detta är en form av sockerberoende. Iställer för att äta en massa kolhydrater till frukost prova istället att äta något proteinrikt som t.ex min personliga favorit bacon och ägg, det har gjort underverk för mig vad gäller energinivån. Jag känner numera inte av kl 15 dippen eftersom jag håller mitt blodsocker på en jämn nivå genom hela dagen. Det händer att även jag äter t.ex bröd till frukost och då känner jag direkt av enerigförlusten framåt eftermiddagen. Det tar en stund för kroppen att avvänja sig från ett stort kolhydratintag så om du vill prova att börja dagen med något mer proteinrikt så ge det några dagar (möjligen upp till 1-2 veckor) innan du förkastar det.

Jag uppmanar ingen att helt sluta med kolhydrater, dock uppmanar jag till att kontrollera intaget och äta de med lågt GI och givetvis naturliga råvaror.

Det finns så många åsikter inom kost och hälsa det är upp till dig själv att skaffa dig en egen, men ta tiden och läs på för många åsikter baserar sig på gammal information. Men först och främst låt det sunda förnuftet tala, och låter det för bra för att vara sant så är det oftast så och bara för att det sägs på tv eller står i tidningen betyder det inte att informationen är sann. Glöm inte bort att många studier inom kost och specifika "hälsovänliga varor" är sponsrade av företagen som gör dem eller har en direkt koppling till dem så var på din vakt.

För att inte skriva samma sak som i mitt tidigare ventilationsinlägg som handlade om fett så väljer jag att avrunda detta inlägget här.

Ha en trevlig kväll och äta riktig mat.

/Johan