Idag var det träning igen som vanligt. Det är härligt att börja dagen med att aktivera sina muskler. Jag tycker det får resten av dagen att kännas mycket enklare och det känns som man är mer förbered inför dagens uppgifter.

Idag på träningsschemat stod det mage och peak 8. Magpasset tar cirka 40 minuter att genomföra och Peak 8 tar cirka 20 minuter, så hela träningssessionen ligger på runt 1 timme i tid. Dagens magpass var ett "lätt" magpass. Missta in lätt för att det inte är jobbigt utan det jag menar är att jag inte använde så mycket vikt som jag gör när jag kör mina tunga magpass.

Magpasset bestod av en rad olika magövningar, jag listar dem nedan:

  • Hängande benlyft
  • Vindrutetorkare (riktigt bra övning för de sneda magmusklerna)
  • Crunch-variationer (både i maskin, på boll och på golvet)
  • Plankan (både rak-och sidoplankan, och även variationer där jag tar bort en/två balanspunkter t.ex. gör plankan med endast en arm och ett ben i golvet. Har du inte provat den variationen så rekommenderar jag den starkt. Det bränner härligt i magmusklerna.)
Efter att magpasset var klart var det dags att avsluta det hela med Peak 8. För er som inte vet vad det är så är Peak 8 en så kallad HIIT (Höginstensiv intervallträning). Fördelarna med att köra HIIT är att du bland annat höjer tillväxthormon temporärt vilket gör att du både bygger muskler och bränner fett snabbare och det är roligt. Jag gillar att köra Peak 8 på en spinningcykel för det känns mer bekvämt, nackdelarna med det är att det inte går att ställa in intervallerna vilket gör det enkelt att fuska men det är här självdisciplinen kommer in. En nackdel till är att det inte finns något tidtagarur på cykeln men det är ju inte svårare än att ta med ett själv.



Här är 3 videoklipp där fördelarna med Peak 8 diskuteras och hur man utför det. Prova det gärna själv och säg vad du tycker om det.

Grundarna till Peak 8:

Demonstration av Peak 8, del 1:

Demonstration av Peak 8, del 2:


Efter att man genomfört Peak 8 så kan man gå hem och känna sig riktigt nöjd med sitt träningspass och veta att man har tränat ordentligt. Det gör i alla fall jag. 

Ha det bra och håll dig aktiv! :)