Detta blir det första blogginlägget som handlar om träning.  Jag har tänkt att göra en mini-serie om hur jag tränar och saker som kan vara bra att tänka på när man tränar. Detta är den första delen i serien. Här nedan kommer jag prata lite om min träningsbakgrund och vad mitt mål med träningen är just nu.

Jag har varit aktiv och sportat under hela mitt liv, därför är träning en naturlig del av mitt liv. Jag har varit aktiv inom bland annat fotboll, simning och tennis. Både tennis och simmning höll jag på med i över 10 år. Tyvärr tog min aktiva tenniskarriär slut när jag började få problem med axeln, vilket framför allt gjorde det väldigt svårt att serva för mig. Även simmning är svårt att utföra med axelproblem. Dock läkte axeln efter ett tag vilket gjorde att jag kunde fortsätta simma, men tennisraket hamnade på hyllan.

Nu för tiden håller jag mest till i gymmet, men finner även tid till att spela fotboll med grabbarna, lira tennis och simma. Allt för att få mångsidighet i min träning. Mångsidighet är något som många saknar i sitt träningsprogram, många jag känner ägnar all sin träningtid åt bara en sak, t.ex löpning eller lyfta vikter. Jag kommer diskutera i en senare blogg fördelarna med mångsidig träning men nu kommer jag gå närmare in på mitt träningsmål.

Under det senaste året har jag fokuserat mycket på min kost och hur jag ska göra för att förbättra den, då jag vid den tidpunkten inte kände att jag fick ut tillräckligt bra resultat av min kropp, eller kände mig så bra som jag kunde göra. Jag gick igenom en del förändringar som gjort att jag både har blivit starkare och har mer energi och min hälsa över lag känns mycket bättre. Efter denna kostomläggning fick jag blodad tand på att kämpa ännu hårdare med träningen och min kosthållning. Då uppstod det träningsmålet jag har nu.

Mitt träningsmål är att ta mig ner till 5% kroppsfett.

Mer komplicerat än så är inte målet och det är lätt att mäta. Jag har ingen fast tidsram på när målet ska vara uppnått dock ska jag försöka få det färdigt innan årsskiftet. Det ger mig alltså ca 5 månader vilket borde räcka. Anledningen till varför tidsramen inte är snävare beror på att jag inte vill ge mig in på någon tokdiet och på så sätt tappa muskler i den processen. Det kommer då gälla för mig att hålla noga koll på mitt energiintag då det måste anpassas noggrant för att ge mig möjligheten att lägga på mig muskler samtidigt som jag tappar kroppsfett.

Jag är inte helt säker på vad mitt kroppsfett ligger på just nu, tror det är runt 8-10%. Jag har en kaliper-mätare så ett mer exakt mätvärde kommer komma i nästa blogg.

Jag kommer att lägga upp bilder så ni som läser denna bloggen kan följa med på resan och se hur jag tar mig fram på vägen mot 5%-gränsen.

Lämna gärna kommernatarer om vad som är dina träningsmål